Armstrong Louis

Louis Armstrong

(4. srpna 1901 New Orleans – 6. července 1971 New York)

Životopis: Louis Armstrong byl slavný americký jazzový trumpetista a zpěvák. Je považován za jednoho z nejvýznamnějších jazzových umělců 20. století.

Narodil se v roce 1901 v černošské čtvrti v New Orleansu. Datum Armstrongova narození je však obestřeno záhadou: sám Armstrong jej uváděl na Den nezávislosti roku 1900 (4. červenec 1900), což bylo v Americe velice oblíbené datum u všech Američanů, kteří neměli rodný list. Místo 4. července 1900 se nejčastěji oficiálně uvádí 4. srpen 1901. Existují však seriózní odhady, že to bylo o několik let dříve. Údajně neexistuje jakýkoliv doklad o jeho existenci do jeho osmnácti let.

Jeho otec Willio Armstrong se se synem i jeho matkou prakticky nestýkal. Jeho nezájem Louis těžce nesl a v dospělosti se snažil toto prázdné místo zaplnit jinými vztahy. Matka Louise nechala na vychování tchýní a sama se přestěhovala do Perdido Street, přímo do samého středu černošského Storyvillu v New Orleans. Pro Louise poslala až kolem roku 1905, aby se staral o ni, tehdy nemocnou, a o jeho tříletou sestřičku Beatrice, přezdívanou Mama Lucy. Chodil do školy, kde se naučil číst, psát a počítat. Často musel shánět jídlo sám, jelikož jeho matka byla pryč i několik dní. Prodával noviny, dělal poslíčka prostitutkám, občas něco ukradl nebo hrál kostky, které hrál celý život. Od deseti let se cítil být hlavou rodiny. Nakonec skončil v polepšovně za střelbu z bujarosti na Silvestra. Zde se naučil hrát na kornet. Svůj první kornet získal od Joea Olivera, kapelníka jazzové hot skupiny.

Od roku 1918 působil v souboru Kid Ory's Brown Skinned Babies. Později hrál v Tuxedo Brass Bandu a současně i na parníku v orchestru Fata Marablea (stálé angažmá pak v letech 1919–1921). Následovala skupina Paula Domingueze a trio Shelbyho Singletona. Od roku 1922 působí v Chicagu, ve skupině King Oliver's Creole Jazz Band. S ní také v roce 1923 poprvé nahrával (skladby Dippermouth Blues, Chimes Blues, Snag Rag atd.). Nahrával také s vlivnými skupinami Hot Five (založeno 1925) a Hot Seven (založeno 1927).

Po čase se do něj zamilovala Lillian Hardinová a začala se o něho starat. Zorganizovala svůj i Louisův rozvod (první Armstrongova žena byla prostitutka) a roku 1924 vystrojila svatbu.

Zní to jako kýč, ale vyprávěla to poslední Armstrongova žena Lucille: koupila vánoční stromeček a postavila ho do hotelového pokoje. Když odcházeli spát a Louis byl stále jak dítě u vytržení ze světýlek na něm, chtěla je zhasnout. „Ne, nech to svítit,“ bránil se Armstrong, „to je první vánoční stromeček, který jsem kdy měl.“ Bylo mu čtyřicet.

Od roku 1944 hrál s tradičně zaměřenou skupinou AllStars. Od roku 1925 začal kapely i řídit. Nahrával první snímky pro značku (label) Okeh pod hlavičkou L.A. And His Hot Five (mj. slavné sklady Big Butter And Egg Man, Come Back Sweet Papa, V.S.O.P., Hotter Than That, Savoy Blues atd.). Obdobně významný je i jeho následný soubor Hot Seven (např. skladby Alligator Crawl, Potato Head Blues …). V letech 1928–1929 vedl proměnlivou formaci Savoy Ballroom Five. V období 1929–1947 působil průběžně s vlastními velkými orchestry, jejichž hudebními šéfy byli Carroll Dickerson, Zilmer Randolph a Luis Carl Russell. V Evropě vystoupil poprvé v roce 1932, jeho pražský koncert v roce 1965 se pro mnoho jeho českých a slovenských fanoušků stal nezapomenutelným hudebním zážitkem.

Kromě hudby se věnoval i herectví. Objevil se v dramatu Ex: Flame z roku 1930, v komedii Pennies From Heaven (1936). Dále pak ve filmech Artist And Models, Dr. Rhythm, Everyday Day's A Holiday a Going Places (všechny 1938), Cabin in the Sky (1943), Jam Session (1944), A Song Is Born (1948), The Strip (1951), High Society (1956), Hello Dolly! (1969). V roce 1939 také hrál v muzikálu Swingin' The Dream (na Broadwayi).

Byl jednou z osobností, jež předurčily hudební tvář celého století. Vyrůstal v dost primitivním prostředí, a proto věřil, že když naplno a bez zábran vyjádří to, co cítí, je to v pořádku a nemusí se nijak ospravedlňovat. V tomto přirozeném vyjadřování tkvělo jeho kouzlo osobnosti. Byl jednou z nejznámějších osobností neworleanského jazzu. Po celý svůj život zůstal věrným přívržencem raných improvizací s krátkými obdobími orchestrální swingové hudby a typickým představitelem hot-jazzu.

Někteří kritici mu vyčítali přílišnou podbízivost bělošskému obecenstvu. Jeho posuňky, grimasy a výstřední přehánění „černošství“ však byly především doplňky jeho představení. Armstrong byl dokonalý profesionál, takže kromě mistrovského zvládnutí hudebního nástroje musel být i showmanem, poskytujícím zábavnou podívanou.

Po jeho boku mnoho let vystupovala i „lady jazz“ Ella Fitzgeraldová.

První infarkt jej postihl už v roce 1959. Říká se, že když 6. července 1971 umíral, tak se na své smrtelné posteli smál.

Má hvězdu na Hollywoodském chodníku slávy a jedna z jeho nejznámějších skladeb na trumpetu, Melancholy Blues, byla dokonce vybrána jako vzorek pozemské hudby nesený pro mimozemské civilizace na Zlaté desce Voyageru.

 
Život je jako džezová trubka, když do ní nefoukáš, nic z ní nevyjde.
zobrazit detail
Autoři